Samen gaan voor wat echt telt !


Contact en
bereikbaarheid


Bezoek
Untitled Document

VEELGESTELDE VRAGEN

Is er een wachtlijst voor Home Vrijzicht?

We hebben zowel een wachtlijst voor eenpersoonskamers, echtparen en assistentiewoningen. Er wordt gevraagd of de inschrijving dringend is (actief) of gedaan wordt uit voorzorg (passief) en er wordt rekening gehouden met de graad van zorgbehoevendheid. We houden rekening met de volgorde van inschrijvingen.  

 
Hoe kan ik een aanvraag indienen om op de wachtlijst te komen?

Hiervoor maakt u of uw familie best een afspraak met de sociale dienst. Dit kan zowel elektronisch of via een telefoontje. U kan gerust ook ter plaatse een kijkje komen nemen. Bij het maken van de afspraak krijgt u meer informatie omtrent de documenten die u dient mee te brengen.

 
Tot welke doelgroep richt Home Vrijzicht zich?

Wij willen elke zorgvraag, zonder leeftijdsbeperking, in overweging nemen. Home Vrijzicht wil een warme thuis bieden aan mensen met een fysieke en/of psychische beperking. Vooral personen met dementie zijn welkom in ons huis. Vertrekkende vanuit onze visie willen wij ons bekommeren voor de meest kwetsbaren in de maatschappij.

 
Hoe verloopt een opname binnen Home Vrijzicht?

Wanneer een kamer beschikbaar is, wordt u uitgenodigd door de sociale dienst. U krijgt informatie rond het administratieve luik (prijs, borgstelling, contract…) en daarnaast worden de praktische regelingen overlopen (meubilair, kledij, hulpmiddelen) en wordt de opnamedatum vastgelegd.

Wij plannen in samenspraak met u een voorafgaand bezoek waar u op dat moment verblijft. De dag van opname wordt u na het onthaalmoment wegwijs gemaakt in onze voorziening. De familie wordt mee uitgenodigd, er kan samen getafeld worden. Een opname in een woonzorgcentrum is een grote stap, durf uzelf en ons de nodige tijd te gunnen.

 
Kan ik steeds in het woonzorgcentrum terecht voor een rondleiding?

Ja graag, omwille van het organisatorische vragen we om hiervoor een afspraak te maken via het onthaal.

 
Kan ik mijn eigen huisarts behouden?

Zeker, indien uw huisarts het haalbaar ziet vormt dit geen enkel probleem. Wij verbinden er ons toe om samen met uw huisarts uw zorg te verzekeren.

 
Hoe verloopt een typische dag in Home Vrijzicht?

We proberen zoveel als mogelijk rekening te houden met uw persoonlijke wensen. Wij willen voor u een thuisgevoel creëren. U krijgt dagelijks de keuze waar u maaltijden neemt. Activiteiten vinden zowel in de voormiddag of namiddag plaats.
Dit is een aanbod en zeker geen verplichting.
U kan uiteraard zelf ook een uitstapje plannen of eens meegaan met familie. Graag krijgen wij op dat moment een seintje via het onthaal.

 
Kan ik op vakantie?

Dat is zeker mogelijk. Vakantie is voor iedereen deugddoend. Wij staan u graag bij om de continuïteit van zorg te garanderen.

 
Waar kan ik terecht met vragen en/of opmerkingen?

Al onze medewerkers kunnen uw vragen beluisteren. Deze worden eventueel doorgespeeld naar juiste persoon. Daarnaast bestaat er ook een klachtenprocedure om een klacht of een opmerking te formuleren. De klacht kan mondeling, schriftelijk , telefonisch of per mail (stefan.devlieger@homevrijzicht.be) gebeuren. U vindt het klachtenformulier ook in het Facteurke ons maandblad, of aan het onthaal. Elke klacht wordt ernstig genomen. U kan rekenen op een antwoord binnen de 7 werkdagen.

 
Wie komt er in aanmerking voor kortverblijf?

Iedere 60-plusser met een tijdelijke zorgvraag komt in aanmerking.

 
Wat zijn de bezoekuren?

U bent steeds welkom. Onze deuren zijn geopend van 6u30 tot 21u. Daarna kan u aanbellen en wordt u onthaald door de nachtdienst.

Het ontbijt wordt geserveerd tussen 8u en 9u30. Het middagmaal omstreeks 11u45 tot 12u30 en het avondmaal rond 17u15.  Het onthaal is elke werkdag open van 8u tot 18u.

 
Wat is de dagprijs en hoe wordt die berekend?

De dagprijs wordt goedgekeurd door de federale overheidsdienst en kan jaarlijks worden geïndexeerd. De dagprijs dekt vooral de woon- en leefkost. De zorgkost wordt grotendeels gefinancierd door uw mutualiteit. Wat is inbegrepen in de dagprijs en wat er supplementair wordt gerekend vindt u terug op de website onder Wonen (woonzorgcentrum).

 
Wat als mijn inkomen onvoldoende is om het verblijf te bekostigen?

Onze sociale dienst kan u steeds inlichten hoe uw inkomsten kunnen worden gemaximaliseerd. Als blijkt dat dit toch onvoldoende is om de verblijfskost te betalen, wordt hulp gevraagd bij het OCMW. Let wel : de aanvraag tot tussenkomst dient VOOR de opname in een woonzorgcentrum te worden aangevraagd. Dit kan gerust betekenen dat het OCMW in de beginperiode nog niet dient tussen te komen, maar als de reserves te laag zijn geworden, past het OCMW dan bij.

 
Mag ik eigen meubels meebrengen?

Wij voorzien een standaardinrichting van de kamer. Concreet betekent dit dat we zelf het bed, een nachttafel, een tafel, een zetel en kleerkast voorzien. Dit kan aangevuld worden met persoonlijk meubilair.

 
Hebt u nog steeds vragen of opmerkingen?

Dan kunt u deze ons steeds stellen:

  1. telefonisch op ons algemeen nummer 057/ 22 41 80
  2. via email: info@homevrijzicht.be
  3. rechtstreeks aan het onthaal of via een medewerker